no-img
ایستگاه یادگیری

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم | ایستگاه یادگیری


ایستگاه یادگیری
مطالب ویژه‌ی سایت
اطلاعیه های سایت :

ادامه مطلب

TXT
دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم
امتیاز 5.00 ( 2 رای )
txt
اسفند ۱۷, ۱۳۹۵
PDF بزودی...
رمز: learningstation.ir

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم


بسم الله الرحمن الرحیم

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

عرض ادب دارم خدمت مشتاقان و علاقمندان به یادگیری! سلام میکنم به دوستانی که همیشه با ما همراه هستند و از آموزش های ما استفاده میکنند و هیچ وقت تنهامون نمیذارن! با دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید در خدمتتون هستیم. بعد از مدت کوتاهی قسمت دوم این دوره آموزشی متنی هم آماده شد و امیدوارم بتونید با استفاده از اون سطح دانسته های خودتون رو پیرامون B4A بالا ببرید.

همچنین شما میتونید بعد از مطالعه این قسمت، فایل PDF قرار داده شده در باکس دانلود سمت چپ را هم دانلود کنید و توی سیستمتون ذخیره کنید تا در مواقع آفلاین هم بتونید ازش استفاده بکنید.

توجه: لطفا اگر دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول را مشاهده نکردید، این صفحه را به سرعت ترک کنید.

شما دوستان عزیز میتونید مشکلاتتون رو درباره این دوره آموزشی در بخش نظرات همین صفحه و یا گروه تلگرامی ما بیان کنید تا سریعا پیگیری و مشکلتون حل بشه.

در این قسمت یاد خواهید گرفت که چطور با هم یک برنامه ساده Hello World بنویسیم! (برنامه ای که در آن متن Hello World نمایش داده شود.)
ندارد.
متن رو قدم به قدم بخونید و به کار هایی که لازمه انجام بدید انجام با دقت انجام بدید? (روخونی تون هم خوب میشه) در هر جایی هم که مشکل پیش اومد حتما در بخش نظرات بیان کنید.

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم :


خب دوستان عزیز در قسمت قبلی اومدیم B4A رو دانلود و نصب کردیم و بعد از دانلود ابزار های مورد نیازش، اون رو پیکربندی کردیم. در این مرحله قصد داریم تا یک برنامه خیلی ساده بنویسیم و کارش اینه که یک متنی رو به کاربر نمایش بده.

خب در ابتدای کار باید پروژه خودتون رو بسازید و اون رو حتما ذخیره بکنید. چرا که اگه پروژه رو ذخیره (Save) نکنید برنامه به شما اجازه انجام خیلی از کار ها رو نخواهد داد. پس مطابق تصویر زیر، پروژتون رو Save کنید :

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

خب بعد از انجام مرحله قبل شما میتونید برای پروژتون صفحه طراحی کنید، از اون خروجی بگیرید و به عبارتی هر کاری کنید. حالا نیاز داریم تا یک متنی رو در برنامه نشون بدیم! خیلی سادست. از منوی بالای صفحه اصلی B4A، به منوی Designer رفته و سپس گزینه Open Designer رو انتخاب کنید. درباره پنجره دیزاینر در قسمت قبلی کمی توضیح دادیم و شما رو با قسمت های کلیدی اون آشنا کردیم.

در اینجا باید برای اینکه یک متن رو درباره قرار بدیم، احتیاج داریم تا یک Label رو به برناممون اضافه کنیم. Label ابزاریه که میتونه یک متنی رو در برنامه ما به نمایش در بیاره. برای اضافه کردن یک لیبل جدید، طبق تصویر زیر عمل میکنیم:

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

بعد اینکه Label رو اضافه کردیم، باید اون رو به برناممون شناسایی کنیم. برای اینکار به شکل زیر عمل میکنیم:

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

توضیح مراحل بالا :

  • ابتدا بر روی لیبل ساخته شده کلیک راست میکنیم.
  • از منوی باز شده گزینه Generate و سپس Dim Label1 As Label را انتخاب میکنیم.

این کار باعث میشه که برنامه ما بفهمه که همچین لیبلی با نام Label1 توی بخش دیزاینر قرار دادیم در واقع اومدیم متغیر اون Label رو نوشتیم. هر چیزی که متغیرش نوشته شده باشه یعنی وجود خارجی داره و تعریف شدست.

الان میخوایم متنی که باید درون لیبل نمایش داده بشه رو تعیین کنیم. به تصویر زیر دقت کنید :

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

توضیح مراحل بالا :

  • شماره ۱ : ابتدا بر روی لیبل کلیک میکنیم.
  • شماره ۲ : متنی که قراره در Label نمایش داده بشه (برای مثال مینویسیم Hello World)
  • شماره ۳ : وسط، راست یا چپ چین بودن متن
  • شماره ۴ : سایز فونت متن
  • شماره ۵ : رنگ متن درون لیبل
  • شماره ۶ : رنگ خودِ لیبل (بکگراند متن)

خب بعد از اینکه تمامی موارد بالا رو به دلخواه تنظیم کردید، باید صفحه دیزاینر رو Save کنید و در هنگام Save، نامی برای صفحه فعلی انتخاب کنید. به صفحه ها در B4A میگیم Layout که هر لایوت یک صفحه ای برنامه شما رو شامل میشه. مثلا یکی برای صفحه اول و منو و دیگری برای صفحه تماس با ما و …

برای ذخیره لایوت از تصویر زیر کمک بگیرید :

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

 خب بعد از اینکه لایوت خودتون رو ذخیره کردید، پنجره دیزاینر رو ببندید و برگردید به محیط اصلی B4A تا ادامه کار رو هم براتون توضیح بدم. یادتون نره که نامی رو که برای لایوت انتخاب کردید (تصویر بالا) نیازتون میشه پس با دقت انتخابش کنید.

پنجره دیزاینر رو بستیم و حالا ادامه مراحل در محیط اکتیویتی :

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

توضیحات :

  • شماره ۱ : ابتدا باید اون quotation که مشخص شده رو پاک کنید تا اون خط، از حالت کامنت در بیاد. خطی که در حالت کامنت باشه (یعنی اولش کوتیشن باشه) به حساب نمیاد و برنامه اون رو نمیخونه.
  • شماره ۲ : قسمت مشخص شده رو (درون دابل کوتیشن) به نام لایوتی که در تصویر قبل انتخاب کردید تغییر بدید تا این اکتیویتی، تصویر اون لایوت رو در هنگام اجرای برنامه بالا بیاره. (هر لایوت باید یک اکتیویتی داشته باشه)
  • شماره ۳ : این هم متغیر اون لیبلی هستش که در مراحل قبل در پنرجه Designer با هم ساختیم. با این کار گفتیم که یه همچین لیبلی در دیزاینر داریم که میتونیم در اکتیویتیمون ازش استفاده کنیم.

خب دیگه این مرحله هم تموم شد. حالا میخوام تصویری از خروجی نهایی نرم افزار Hello World مون در زیر بذاریم. توجه کنید که میتونید سورس این مرحله رو که در نهایت به صورت زیر در اومده از سایت دانلود کنید و بخش هایی که توی آموزش مطرح نشد رو از توی سورس یاد بگیرید!

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت دوم

سورس رو حتما دانلود کنید! خدانگه دارتون تا مرحله بعدی.



درباره نویسنده

مهدی کفشگر

بنده مهدی کفشگر، مدیر سایت ایستگاه یادگیری هستم.از اولش علاقه بسیاری به بازی سازی، برنامه نویسی و وبلاگ نویسی داشتم.خیلی دوست دارم تا پایان عمرم، در این راه روز به روز پیشرفت کنم.

مهدی کفشگر 272 نوشته در ایستگاه یادگیری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت جدید ایستگاه یادگیری تاسیس شد..! (پشتیبانی از محصولات ادامه دارد)ورود به سایت