no-img
ایستگاه یادگیری

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید - قسمت اول | ایستگاه یادگیری


ایستگاه یادگیری
مطالب ویژه‌ی سایت
اطلاعیه های سایت :

ادامه مطلب

TXT
دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول
امتیاز 5.00 ( 3 رای )
txt
بهمن ۳۰, ۱۳۹۵
مدرس: مهدی کفشگر

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول


بسم الله الرحمن الرحیم

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول

 عرض ادب دارم خدمت مشتاقان و علاقمندان به یادگیری! سلام میکنم به دوستانی که همیشه با ما همراه هستند و از آموزش های ما استفاده میکنند و هیچ وقت تنهامون نمیذارن! با دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید در خدمتتون هستیم. البته میدونم الان برای ساخت دوره آموزشی B4A توی سایت ما که چندین ساله در زمینه B4A در حال فعالیته کمی دیره ولی هنوز دوستانی هستند که نیاز به دوره های آموزشی دارن و میخوان که بیسیک۴اندروید را به طور کاملا اصولی و مرحله به مرحله یاد بگیرن!

توجه : اگر فقط به ویرایش سورس های موجود در اینترنت برای ساخت برنامه علاقه دارید سریعا این صفحه رو ترک کنید?? هدف ما یادگیری اصولی و قدم به قدمه

گفتنی است که این دوره آموزشی، تماما متنی بوده ولی با زبانی گویا و شیرین سعی میکنه به شما از پایه B4A رو تدریس کنه و امیدواره که شما هم به اون دل ببندید و قدم به قدم باهاش پیش برید! البته برای هر مبحثی که تدریس میشه سورسی هم قرار میدیم تا دیگه مشکلی از هیچ نظر نباشه. همچنین میتونید مشکلاتتون رو درباره این دوره آموزشی در بخش نظرات همین صفحه و یا گروه تلگرامی ما بیان کنید تا سریعا پیگیری و مشکلتون حل بشه.

خب حالا که توضیحات لازم رو دادیم بریم سراغ قسمت اول دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید :

در این قسمت شما ابتدا یاد خواهید گرفت که چطور بیسیک۴اندروید و ابزار های لازم (SDK و JDK) رو نصب کنید. بعد از اون، با محیط اولیه B4A آشنا میشیم و قسمت های مختلف اون رو بررسی میکنیم.
دانلود SDK و JDK که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
متن رو قدم به قدم بخونید و به کار هایی که لازمه انجام بدید انجام با دقت انجام بدید? (روخونی تون هم خوب میشه (: ) در هر جایی هم که مشکل پیش اومد حتما در بخش نظرات بیان کنید.

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول :


خب در ابتدای کار شما نیاز دارید تا خود نرم افزار بیسیک۴اندروید رو دانلود کنید. نصب بیسیک۴اندروید چیز خاصی نداره و همانند نصب همه نرم افزار های دیگه یه فرایند  عادی باید طی بشه (به قول بعضی ها Next Next Finish) ولی B4A نیاز به ابزار هایی داره که شاید کمی اذیتتون بکنه. چون که این مبحث (نصب و راه اندازی) کمی طولانیه ما توضیحات لازم و دستورالعمل کاملش رو در این صفحه گفتیم که کاملا واجبه تا اون رو به طور دقیق اجرا کنید.

در ایستگاه یادگیری ببینید : آموزش نصب B4A و پیکربندی SDK و JDK

الان که رسیدید به این پاراگراف باید حتما مرحله قبل رو به طور صحیح کامل کرده باشید. میخوایم به محیط اولیه B4A یه نگاهی بندازیم و با بخش های مختلف اون کمی آشنا بشیم. به تصویری که در زیر قرار دادیم دقت کنید :

دوره آموزشی ۰ تا 200 بیسیک۴اندروید - قسمت اول

برای هر قسمتی که قراره معرفی بشه شماره ای تعیین کردیم که در زیر به بررسی تک تک اونها پرداختیم :

  • شماره ۱: این قسمت کد های اصلی پروژتون رو شامل میشه که خودش بخش های مختلفی داره. هر کدوم از اون بخش ها مربوط به نوشتن کد های مربوط به خودش هست که در زیر به معرفی اون ها میپردازیم :
    • Project Attributes : یک سری از اطلاعات پروژتون رو شامل میشه نظیر نام، کد نسخه، نام نسخه، عمودی یا افقی بودن برنامه و … که در قسمت های بعدی در بخش مربوطه باهاشون سر و کار داریم.
    • Activity Attributes : شامل دو مقدار میشه که اولی مربوط به تمام صفحه بودن یا نبودن برنامه (مشخص بودن یا نبودن نتیفیکیشن) و دومی هم مربوط به عنوان صفحه هستش که مثل قبلی حضور یا عدم حضور اون رو تعیین میکنه. مقدار هر دو رو میتونید با True (باشه) و False(نباشه) تغییر بدید.
    • Process_Globals : در هر زبان برنامه نویسی، یه چیز هایی هست به نام متغیر که یک مقداری(عدد، متن و …) یا درست و نادرست بودن یه چیزی و یا هر چیزی که تو ذهنتون میرسه رو میتونه درونش جای بده و انواع مخلتفی داره. اگه این متغیری که توضیح دادم، داخل این بخش تعریف بشه، متغیر عمومی خواهد بود یعنی در صفحات دیگه هم میشه اون رو کنترل کرد.
    • Globals : اگر متغیر در این قسمت تعریف بشه، فقط در همین صفحه قابل استفاده هست و صفحات دیگه اون رو شناسایی نخواهند کرد.
    • Activity_Create : بخش اصلی کد های برنامه درون این قسمت جای میگیرند! کد های اصلی برنامه و بخش بزرگی از اون در این قسمت نوشته میشه. این قسمت، کد ها رو در اولین لحظه ای که برنامه اجرا میشه اجرا میکنه.
    • Activity_Resume و Activity_Pause : کاربرد چندانی فعلا برای شما ندارند پس اگر نیاز شد در بخش های بعدی بهشون میپدازیم.
  • شماره ۲: این قسمت یک سری ابزار هایی رو در اختیارتون میذاره که تقریبا همه آنها اصلا براتون کاربرد ندارند. به جز گزینه مربوط به Save کردن پروژه (از چپ سومی) و قسمت مربوط به تعیین نوع کامپیایل برنامه (از راست دومی) که در ادامه راجب آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.
  • شماره ۳: شما میتونید از طریق این قسمت تمام کتابخانه هاتون رو مشاهده بکنید. کتابخانه ها مجموعه هایی هستند که به شما کمک میکنن بعضی از قسمت های پروژتون رو راحت تر بسازید. اگه میخواید از یک کتابخانه استفاده بکنید باید اون رو فعال کنید یا به عبارتی اون رو تیک دار کنید. همچنین اگه کتابخانه‌ای دانلود کردید، باید اون رو به مسیر نصب B4A در پوشه Library بریزید. کتابخانه ها دارای دو فایل Jar و xml هستند.
  • شماره ۴: با کلیک بر روی این گزینه میتونید فایل های پروژتون رو مشاهده بکنید. چه فایل هایی که ازش استفاده کردید چه اونهایی که بدون استفاده هستند. برای اضافه کردن فایل جدیدی به فایل های پروژتون باید اون ها رو به مسیر پروژه‌ای که ذخیره کردید > در درون پوشه Files بریزید.
  • شماره ۵: یکی از مهمترین بخش های برنامتون قسمت Designer اون هستش! دیزاینر بخشیه که کاربر با اون مواجه هستش و وقتی که برنامتون رو دانلود میکنه، اون رو میبینه و با اون سروکار داره. پس بهتره هر چه بهتر و زیباتر بخش دیزاینر یا ظاهر برنامه رو طراحی کنید طوری که برای کاربر جذاب باشه.

خب حالا بر روی گزینه ای که در تصویر با شماره ۵ مشخص کردیم کلیک کنید تا وارد بخش Designer بشید. بعد اینکه اینکار رو انجام دادید باید پنجره ای مشابه پنجره زیر براتون باز بشه :

دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید - قسمت اول

حالا باید به معرفی کردن تک تک بخش های این قسمت بپردازیم? البته این رو بدونید که این صفحه در صورتی براتون باز میشه که پروژتون رو ذخیره کرده باشید. (File > Save)

  • شماره ۱: این کادری که مشخص کردیم در واقع اجزای صفحه برنامتون رو شامل میشه. یعنی اگه قراره توی برنامتون دکمه ای، متنی، عکسی یا چیزی باشه در همین کادر مشخص شده جای میگیره. در بخش ۵ این صفحه گفتیم که چطور باید ابزار(دکمه، متن و ..) رو به این کادر اضافه کنیم.
  • شماره ۲: هر چیزی که توی برنامتون قرار میگیره و کاربر میتونه اون رو ببینه، ما بهش میگیم View (ویو) هر ویو هم باید مشخصات خودش رو داشته باشه. مثلا نام، رنگ، سایز متن، رنگ متن و … که همگی اینها + موارد دیگه رو میتونید از این قسمت تعیین یا ویرایش کنید. (در قسمت های بعدی بیشتر به مواردش میپردازیم)
  • شماره ۳: اینجا هم میتونید فایل هایی که توی بخش Designer برنامتون قرار دادید مشاهده کنید. فایل های این بخش توی پوشه Files برنامتون قرار میگیره و جزئی از فایل های اصلی برنامه که توی موارد قبل گفتیم هستند.
  • شماره ۴: یک برنامه استاندارد باید توی همه صفحه نمایش های مختلف و با اندازه های متفاوت به طور یکسان و یک شکل نمایش داده بشه. یعنی اینکه سایز نسبت اندازه‌ی ویو های صفحه، در یک گوشی با صفحه نمایش کوچک به نسبت اندازه ویو ها در صفحه نمایش بزرگ تر یکی باشه. ویو ها باید همیشه و در هر موبایلی در یک مکان ثابت حضور داشته باشند و مختصاتشون همیشه ثابت و یکی باشه. بخاطر همین چیزی داریم به نام دیزاینر اسکریپت که باعث میشه برنامه ما در همه اندازه های صفحه نمایش به یک شکل دیده بشه. که در آینده یاد میگیریم چطور بنویسیمش?
  • شماره ۵: از طریق این گزینه شما میتونید ویو های جدیدی به برنامتون اضافه کنید. این ویو ها شامل هر چیز میشه. که اگه روی گزینه مشخص شده کلیک کنید میتونید در لیستی که براتون باز میشه تک تک اونا رو تست کنید و ویژگی هاشون رو بررسی کنید. در قسمت های بعد با اکثر اونها کار میکنیم.

دوستان عزیز باید بگم که قسمت اول خوشبختانه/متاسفانه تموم شد. امیدواریم در قسمت اول تونسته باشیم کمی به دانسته هاتون پیرامون برنامه B4A اضافه کنیم. گرچه میدونم ۸۰% شما با تمام چیزایی که گفتم آشنا بودید. در قسمت بعدی با بخش هایی که امروز معرفی کردیم خیلی بیشتر آشنا میشیم و باهاشون کمی هم کار میکنیم و به خصوصیاتشون پی میبریم!

متشکرم از همراهیتون… خدانگه دار



درباره نویسنده

مهدی کفشگر

بنده مهدی کفشگر، مدیر سایت ایستگاه یادگیری هستم.از اولش علاقه بسیاری به بازی سازی، برنامه نویسی و وبلاگ نویسی داشتم.خیلی دوست دارم تا پایان عمرم، در این راه روز به روز پیشرفت کنم.

مهدی کفشگر 272 نوشته در ایستگاه یادگیری دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


6 پاسخ به “دوره آموزشی ۰ تا ۲۰۰ بیسیک۴اندروید – قسمت اول”

  1. Ehsan گفت:

    با تشکر از زحمات شما

  2. محمد گفت:

    سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه
    با اموزش هایی که توی سایت گذاشتید من تونستم دوتا botton درست کنم که وقتی روشون ضربه بزنی یه پیام نمایش میده حالا من میخوام این پیام روی یک دستگاه دیگه دیده بشه باید چه کارکنم

    • مهدی کفشگرمهدی کفشگر گفت:

      سلام دوست من.
      خب این براتون سخته!
      شما باید یا از طریق بلوتوث این کار رو بکنید یا اینکه باید اون پیغام رو بفرستید تو یه جایی در اینترنت (مثل هاست) و دستگاه دیگه اون رو دانلود کنه و متنش رو نشون بده که فعلا براتون خیلی زوده!
      پیشنهاد میکنم مرحله به مرحله با آموزش ها ما و آموزش های ویدیویی دیگه توی سایت و سراسر اینترنت جلو برید.

  3. علیرضا گفت:

    عالی بود ادامه بدید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت جدید ایستگاه یادگیری تاسیس شد..! (پشتیبانی از محصولات ادامه دارد)ورود به سایت